Tuesday, May 12, 2015

7-10 Mai

7 Mai kl 11.10 Dag 7

I går var d hviledag Etter en lang og krevende dag på Kongen av Arktis. Cecilie har lagt hårbørsten igjen på Island, så det kan bli spennende prosjekt for en frisør i Oslo fre19/6 ?
Jeg har saget tinder i en skiskrape som katastrofeløsning. med moderat effekt men gir likevel inntrykket av å være en slags kam. Vi gleder oss til å følge utviklingen. Dersom en frisør på nett har interesse for Morsomme utfordringer står de fritt.
Nå skal vi forflytte oss fra fjellene og retning den store innlandsisen. Ingen vind nå ,så d blir analog
slit, med totalt ca 200kg pulker. Et skritt er likevel et skritt nærmere målet. Det å se oppgaven i de små bestanddeler og løse dem som tar oss frem, ikke å se mot målet eller de store sammensatte utfordringene. Nå koker vannet, kaffe og maten er klar…

7 Mai kl 23.00 Dag 7
Vi har i dag startet jobben med å forflytte oss fra de enorme fjellene i Watkins Range, og mot innlandsisen. Det er ingen vind og vi har sammen dratt pulkene på totalt 220kg 12km nordover mot mer åpent landskap. Fjellene på ca 2800 meter som nå omgir oss stikker som spisse tenner opp av kilometertykk is. Vi har hunget hardt i trekkselen i dag, men ikke brent alt kruttet da det er 41 dagsrasjoner med mat igjen i lasten. Vi håper vinden tiltar når landskapet åpner seg. På slutten av dagen gikk vi oss inn i et parti med noe sprekker der to breer møtes. Viktige beslutninger fattes ikke på tom mage, og vi satte camp på et spektakulært sted. Vi skal bare 100 høydemeter ned på en annen bre før vi retter nesen mot innlandsisen i vest. Stemningen er topp og vi samarbeider
Supert. I blårussverden ville dressfolka betalt hauger med cash for makan til teambuilding, men på den annen side er det vel vi som har kasta cash på det.

8 mai Dag 8
En ny arbeidsdag i trekkselen er over. 220kg pulk er atter flyttet 12km nærmere innlandsisen, åpent lende og forhåpentligvis vindkraft. Vi jobber hardt og det koster, men med de mest fantastiske kulissene er d lett å glemme turene ned i kraft dypet like før lunch og før dagsslutt. De spise tindene stikker opp av breene som satans tanngard. For dem som er kjent med den vakre og brutale naturen på Svalbard fremstår den i beste fall som en parentes blant det skuet vi nå beveger oss gjennom. I dag kom vi oss trygt av breen vi forlot Kongen av Arktis fra, og vest mot de store flatene mot verdens største bre, Grønlands Innlandsis. I dag gikk vi ut av det moderate kartet av området vi har operert i 10dg. Hefra er det ingen kart og ingen kjente ruter. Lendet foran oss har knapt, om aldri vært besøkt, og det vil trolig bli lenge til nese gang. Sols skinner fortsatt, mens temp synker mot de veldig kalde blå. Vi ønsker dere alle en Fantastisk maidag, og vi er enormt glad for alle hyggelige og oppmuntrende mld på FB/blogg. Dere er superhærlige. Cecilie&Lars Oven!!!

10 Mai Dag 10
I går sov vi tungt etter 2dg med pulkhaling. Var litt vind så vi rigget endelig opp kiter og utstyr. Dessverre forsvant vinden etter bare 350meter,s å da Ble d litt ekstra hvile. I dag var d litt mere trekk på nattmorgenen og vi kom i gang 0700. Desverre løyet vinden 0720 men da hadde vi dratt 4km.
De neste 8km Gikk vi over lett kuperte brepartier og svært tungt draføre. Ble 12km og er nå ca 60 km fra vi er inne på innlandsisen. Er dag 11,og i dag var d vaskedag. Det betyr 4 våtservietter pr.prs og bytte av undertøy. Dette ble feiret med Aquavit, norske flagg og henretting av ullbokser med S&W 44.mag på kloss hold. Med ønske om vindfulle dager fremover…..